De Associaion of Writers & Writing Programs (AWP) plaatste onlangs een interessant stuk op hun site voor (aspirant) schrijvers (via @PaulSebes). Het gaat om vragen die schrijvers zichzelf zouden moeten stellen – ik heb hieronder de acht punten uit het artikel samengevat. Zeer lezenswaardig voor wie zich met schrijven bezighoudt.
Literair burgerschap komt neer op zowel het produceren als consumeren van het geschreven woord. Doe meer dan alleen jouw eigen schrijfsels promoten; abonneer je op een of meerdere literaire magazines – doe er desnoods vrijwilligerswerk – bezoek lezingen en boekpresentaties. Draag bij aan de literaire gemeenschap, want “no one is alone in the writing world.”
Je wordt geen betere schrijver wanneer je meer tijd besteedt aan het gepubliceerd krijgen van je werk dan aan het schrijven van werk dat een publicatie verdient. Je wordt ook geen betere schrijver wanneer je je vooral ergert aan het succes van anderen. Wel of niet gepubliceerd worden hangt van allerlei zaken af; wanneer je teveel gefixeerd bent op andere schrijvers – wie ze kennen en wat ze doen – kun je je afvragen of het niet beter is om weer aandacht aan je eigen werk te besteden. Weg met die (online) afleidingen.
Veel schrijvers schamen zich voor wat ze schreven toen ze een stuk jonger waren. We groeien allemaal in wat we doen, hopen we, maar het liefst sturen we teksten de wereld in waar we altijd achter blijven staan. Laat je werk in dat opzicht dus ook, na een eerste versie, even liggen. Haal diep adem, kijk er een paar uur of een paar dagen niet naar en lees het dan terug. Wees objectief: is dit representatief voor het beste wat ik momenteel kan afleveren? Zo niet: zorg er voor dat je volledig achter je tekst komt te staan. Zo ja: lever het in en laat het los. Te lang sleutelen doet je ook geen goed.
Uiteindelijk weet een schrijver zelf het beste wat goed is voor zijn of haar tekst, toch? Dat betekent niet dat het perspectief van een buitenstaander irrelevant is. Je tekst kan enorm verbeterd worden dankzij de scherpzinnige en eerlijke kritiek van anderen. “Killing your darlings” is pijnlijk, maar je krijgt er ook veel voor terug.
Trusted readers and editors force us to be better when we can’t quite make that push ourselves.
Afwijzing hoort erbij en is zelden persoonlijk. Wat je indient kan niet altijd aansluiten bij wat uitgevers en agenten op dat moment willen lezen. Je kunt vooraf wél uitzoeken welke uitgever het beste bij jouw werk past. Lever het vervolgens in en hoop op het beste. Accepteer de eventuele afwijzing en move on. Als hetzelfde stuk vanuit meerdere kanten is geweigerd, proberen redacteuren je misschien wat te vertellen. Het is in ieder geval nooit slim om tegen een afwijzing in te gaan.
Divers lezen slaat niet alleen op demografie. Ja, in een ideale wereld lezen we alles: boeken van jonge en oude schrijvers, schrijvers met een andere huidskleur, uit andere landen, van homoseksuelen of arbeiders. Divers lezen betekent vooral openstaan voor meerdere perspectieven, ook wat esthetiek betreft. We zijn er inmiddels achter wat we mooi of goed vinden, en daar is niets mis mee, maar het kan geen kwaad om soms even uit je comfort zone te stappen. Laat je verrassen.
Hetzelfde geldt voor het schrijfproces: het kan nuttig zijn om je eigen grenzen te verleggen. Probeer nieuwe schrijfstijlen uit. Experimenteer met vorm. Risico-schrijven hoeft geen doel te hebben, maar schrijven is en blijft een spier die baat heeft bij een afwisselend trainingsschema.
Teveel schrijvers zijn bescheiden over hun eigen werk, maken datgene wat ze doen kleiner en onbelangrijker dan het is. Maar als je niet gelooft in je eigen werk, hoe kun je dan iets publiceren? Pas voor tegenstrijdigheden als: “Kijk eens wat ik heb geschreven, het is niet zo goed.” Op een gegeven moment moet je vertrouwen hebben in wat je hebt geschreven. Geloven dat wat jij hebt geschreven het lezen waard is.
We are all small points of light within the constellation that is the writing world, but we do better when we shine brightly.
Meer schrijftips:
* 8 regels voor het schrijven van een geweldig verhaal, van Kurt Vonnegut, via Brain Pickings
* 8 regels voor het schrijven van fictie, via The New Yorker
* 30 schrijftips van beroemde schrijvers, via Buzzfeed